Ostbullar

Efter att ha dreglat över ostbullarna på Åses blogg vid ett flertal tillfällen så har jag nu äntligen testat att baka. Jag hade stora ägg och ökade därför mängden övriga ingredienser.

Ostbullar, 12 st

4 ekologiska ägg
125 gram naturell färskost (Philadelphiaost)
2 msk fiberhusk
2,5 tsk bakpulver
2 msk ekologiska chiafrön
6 dl riven cheddarost
Ev vallmofrön + lite havssalt som topping

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa äggen riktigt fluffiga, ca 5 minuter. Vispa försiktigt ner färskosten. Blanda de torra ingredienserna i en separat bunke och vänd ner. Tillsätt osten och låt stå och svälla i ca 10 minuter.

Klicka ut 12 höga smetbollar på bakpappersklädd plåt och toppa eventuellt med vallmofrön och havssalt. Sätt in mitt i ugnen i ca 10-15 minuter tills bullarna fått fin färg utan att bli brända. Låt svalna på galler en stund innan servering.

Nästa gång vi ska äta hamburgare blir det definitivt ostbullar som hamburgerbröd. Jag kan tänka mig att bullarna fungerar jättebra som korvbröd också om man ändrar formen på dem.

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

Detta inlägg publicerades i Bröd, Vegetariskt. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar