Kalops i crock pot (mejerifritt, nötfritt)

Nu när det går mot mörkare tider och morgnarna nästan kräver vantar blir jag alltid sugen på långkok. För ungefär ett år sedan köpte jag en s.k. slowcocker för att underlätta vardagen. På morgonen laddar du den med kött/fisk/grönsaker/kryddor/vatten och startar. När du sedan kommer hem är maten i princip färdig.

Idag gjorde jag en av mina absoluta favoriter – kalops!

Kalops, 6 portioner
1 kg ekologisk högrev i 2×2 cm bitar
2-3 chalottenlökar i klyftor
2 dl vatten
5 lagerblad
15-20 kryddpepparkorn
1-2 tsk salt
1/2 tsk finmald peppar
1-2 msk ekologiskt deodoriserat kokosfett
Redix från LCHF-butiken

Blanda allt utom kokosfett och redix i crockpoten. Ställ den på low i 7 h och starta. När det återstår 5 min tillsätter du det nyttiga kokosfettet och reder med lite redix.

IMG_0131.JPG

IMG_0132.JPG

Jag serverade kalopsen tillsammans med nykokta morötter och rödbetor från trädgården och ett lent blomkålsmos.

Detta inlägg publicerades i Kött. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar