Citrondoftande lammgryta (nötfritt)

Jag köpte ett grovstyckat halvt lamm för ett par veckor sedan. Verkligen närproducerat och så vet man att lammet haft det bra och att slakteriet låg alldeles intill gården. Jag har därför tvingats testa nya detaljer på lamm som jag aldrig skulle köpa i butik. Det första receptet jag delar med mig av kan man även göra på kalv.

Citrondoftande lammgryta, ca 5 portioner

Ca 1,5 kg lammstek med ben
2 ekologiska lagerblad
2 ekologiska hönsbuljongtärningar
1 tsk sambal oelek
1 msk ekologisk tomatpure
1-2 tsk peppar
Ca 1,5 l vatten (köttet ska precis täckas)

Koka upp lammet i det smaksatta vattnet. Skumma av och låt småputtra 2 h. Låt steken svalna i vattnet ett par timmar.

Ta upp steken och ta bort hinnor, ben och stora kärl. Dela köttet i lagom stora grytbitar. Sila buljongen och reducera till ca 1/3-del.

1 ekologisk vitlöksklyfta, pressad
2 msk ekologiskt smör
4-5 dl buljong
1 ekologisk hönsbuljongtärning
1 msk ekologiskt citronskal, rivet
Saften från 1/2 ekologisk citron
2 dl ekologisk creme fraiche
Salt
Peppar

Fräs vitlöken i smöret. Tillsätt övriga ingredienser och låt småputtra ca 5 minuter. Tillsätt lammköttet och låt allt bli varmt. Smaka av med salt och peppar.

Servera med exempelvis haricot vertes eller ett mos (broccoli eller blomkål).

IMG_0172.JPG

IMG_0173.JPG

Detta inlägg publicerades i Huvudrätt, Kött. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar